BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, June 23, 2009

->>KITA DAN IBU

Ketika kite berusia setahun, ibu menyuapkan makanan dan memandikan kite..cara kite mengucapkan terima kasih dengan hanya menangis sepanjang malam.

Ketika kite berusia 3 tahun, ibu menyediakan makanan dengan penuh kasih sayang, kite ucapkan terima kasih dengan menumpahkan makanan ke lantai.

Ketika berusia 4 tahun, ibu membeli pensel warna, kite mengucapkan terima kasih dengan menconteng di dinding.

Ketika berusia 5 tahun, ibu membelikan pakaian baru, kite mengucapkan terima kasih dengan begolek dalam lopak air.

Ketika berusia 6 tahun, ibu memimpin kite ke sekolah, kite ucapkan terima kasih dengan mengucapkan TAK NAK!

Ketika berusia 7 tahun, ibu membelikan sebiji bola, kite mengucapkan terima kasih dengan memecahkan cermin tingkap.

Menjelang 8 tahun, ibu membelikan kite aiskrim dan kite mengucapkan terima kasih dengan mengotorkan pakaian ibu.

Ketika berusia 9 tahun, ibu menghantar kite ke sekolah dan kite mengucapkan terima kasih dengan ponteng sekolah.

Menjelang usia 13 tahun, ibu menyuruh kite memakai pakaian menutup aurat, dan kite berterima kasih dengan mengatakan ia tidak mengikut peredaran zaman.

Ketika berusia 14 tahun, ibu terpaksa mengikat perut untuk membayar wang persekolahan dan asrama, kite mengucapkan terima kasih dengan tidak menghubungi ibu sekalipun.

Ketika berusia 17 tahun, ketika ibu menunggu panggilan penting kite bergayut di telefon sepanjang malam.

Pada usia 18 tahun, ibu menangis kegembiraan kite diterima masuk ke IPTA, kite mengucapkan terima kasih dengan bersukaria dengan kawan-kawan.

Ketika berusia 19 tahun, ibu mengheret dan mengangkat beg yang berat ke asrama, kite mengucapkan terima kasih dengan ucap selamat jalan di luar asrama kerana malu dengan rakan-rakan.

Berusia 20 tahun, ibu bertanya sama ada kite ada teman istimewa, kite kata “itu bukan urusan ibu”

Menjelang usia 24 tahun, ibu bertemu denagn bakal menantunya dan bertanya tentang perancangan di masa depan, kite menjawab ‘ibu,toooolonglah!”

Ketika berusia 25 tahun, ibu bersusah payah menangung perbelanjaan perkahwinan.kite mengucapkan terima kasih dengan berpindah jauh.

Pada usia 30 tahun, ibu menelefon member nasihat tentang penjagaan bayi, kite ucapkan terima kasih dengan mengatakan “itu dulu,sekarang moden”

Apabila berusia 50 tahun, ibu jatuh sakit dan meminta kite menjaganya, kite bercerita tentang kesibukan dan kisah ibu bapa yang membebankan anak-anak.

Dan suatu hari, kite mendapat berita ibu meninggal.Khabar itu bagaikan halilintar yang membelah bumi. Dalam lelehan air mata itu, segala perbuatan kite terhadap ibu, menerpa satu persatu.


JIKA IBU MASIH ADA SAYANGILAH DIA.JIKA TELAH MENINGGAL,INGATLAH KASIH SAYANGNYA.SAYANGILAH IBU KERANA KITA HANYA ADA SEORANG IBU.

mak.sayang mak dulu kini n selamamnya =)

1 comments:

rai said...

urm..gud articel..ana pn xtaw cmna nk pamerkn rsa syg pd ibu ana..but I LUV HER.. she da bez mom in my heart..ku doakan ksejahteraan n kbahgiaan bwt ibu d dunia n akhirat kelak..amin..